Smoothies voor iedereen!

Ik maak al een tijdje bijna dagelijks smoothies. Dit is een makkelijke en smakelijke manier om je dagelijks portie groente en/of fruit binnen te krijgen. Groentesmoothie is bij mijn dames niet zo geliefd, vandaar dat ik dit wat beperk. Door de tijd heen heb ik met verschillende ingrediënten geëxperimenteerd.

Ik heb hierdoor voorkeur gekregen voor een aantal producten die in mijn ogen de balans zijn tussen gezond en lekker. Ik heb namelijk gemerkt dat wanneer je je smoothies 100 % gezond maakt, je in moet leveren op smaak. Gebruik je bijvoorbeeld water als vloeistof dan is je smoothie vlakker van smaak. Vervang je dit door een sapje, zal het veel voller smaken, maar tevens “ongezonder” zijn.

Ik weet dat er mensen zijn die het tegendeel beweren. Je kunt echt wel lekkere smoothies maken met alleen gezonde ingrediënten, alleen is dit een kwestie van gewenning. Je moet de puurheid van de producten leren waarderen en dat gaat niet van de 1 op andere dag. Daarom hier dus een middenweg die enerzijds je helpt om te beginnen en anderzijds uitdaagt om te verbeteren.

Koud

1 van de belangrijkste eigenschappen van een goede smoothie is in mijn ogen de temperatuur. Mijn smoothie is altijd koud. Ijskoud. Dit doe ik door het grootste gedeelte van mijn fruit in te vriezen. Wanneer je dit dus later vermengt met je verse fruit, krijg je een lekkere koude smoothie. Wat ik meestal in de vriezer heb liggen is ananas, blauwe bessen, aardbeien en frambozen. Ik koop ook weleens bevroren fruit in de supermarkt. Lekker makkelijk, en vooral in de winter voordeliger.

Less is more

Over het algemeen geldt: minder is meer. Gebruik niet te veel ingrediënten voor 1 smoothie. Tenzij je zeker weet dat dit allemaal goed bij elkaar past. Ik gebruik meestal 3 tot 4 ingrediënten per smoothie.  In het begin had ik nog wel eens de gewoonte om maar van alles bij elkaar te klappen. Dit pakte soms wel maar soms ook niet goed uit.

Blender

Een goede blender is ook van belang. Deze zijn er in alle soorten en maten. Ik heb een blender uit de top van het middensegment, de Magimix Le Blender. Deze heeft een glazen kan, is krachtig genoeg en makkelijk schoon te maken. Om te beginnen kun je prima uit de voeten met een goedkope blender van bijvoorbeeld de Blokker. Deze zijn er al vanaf €20.

Vloeistof

027In het begin maakte ik mijn smoothies met kokoswater. Kokoswater is te krijgen in allerlei smaken. Persoonlijk vond ik de smaak van kokoswater te intens en overheersend. Hierdoor kregen alle smoothies een wrange ondertoon. Wat ik tegenwoordig gebruik zijn de sappen van Healthy People. Dit zijn de zogenaamde superfruitsappen. Deze zijn er in verschillende smaken en zijn af te stemmen op je smoothie die je op dat moment maakt. Maak je bijvoorbeeld een bosvruchtensmoothie kun je de blauwe bosbes & framboos variant gebruiken. Je kunt natuurlijk altijd water gebruiken. Dit is nog altijd het goedkoopst en bevat geen calorieën. Beter voor je portemonnee en voor je lijf 😉

Kwark

Ik gebruik altijd een kwark023 of yoghurt om een mooie structuur aan het geheel te brengen. Dit kun je neutraal laten door bijvoorbeeld magere franse kwart of griekse yoghurt te gebruiken. Wat ik lekker vind is de kwark van Optimel. Deze bevatten geen vet en weinig suiker ten opzichte van andere merken. Deze kwark kun je ook weer in allerlei krijgen en dus afstemmen op je thema. Ik vind de citroen-smaak lekker en redelijk neutraal.

Afvallen?

Wil je graag afvallen, dan kun je beter wat vaker groene smoothies gaan maken. Fruit bevat veel suiker en hierdoor kan afvallen lastiger worden. Probeer bijvoorbeeld 50/50 te doen. Mijn groene smoothie bevat meestal avocado en spinazie.

 

 

Basis

Ik gebruik in alle smoothies banaan. Banaan is lekker zoet en bevat veel vezels. Dit zal er dus voor zorgen dat je ook een vol gevoel krijgt van je smoothie. Ook de structuur van de banaan is perfect voor een gladde smoothie.

Combinaties

Deze combinaties zijn in mijn ogen perfect en maak ik dus vaak:

Rood:

  • Aardbei;
  • Framboos;
  • Blauwe bosbes;
  • Banaan;
  • Optimel kwark aardbei;
  • Healthy People Blauwe bosbes & Framboos

Geel:

  • Ananas;
  • Mango;
  • Banaan;
  • Passievrucht;
  • Optimel kwark citroen;
  • Healthy People Gojibes&Passievrucht.

Groen:

  • Avocado;
  • Spinazie;
  • Meloen;
  • Banaan;
  • Griekse yoghurt;
  • Water of ijsblokjes.

Er zijn plenty smoothie recepten te vinden op internet. Lekker experimenteren vooral laten proeven aan je vrienden en familie! Laat weten hoe jij je smoothie maakt en welke producten jij vaak gebruikt.

Vergeet niet te delen! :

You may also like...