Waar is de patatgeneratie?

Iedereen lijkt zich tegenwoordig druk te maken over eten. Gezond eten. Je hoort de gekste dingen voorbij komen. Mensen die van de 1 op de andere dag een bord “voedingsdeskundige”  in de tuin zetten en hun geloof via internet de wereld in helpen. Om je vervolgens te onderscheiden moet je natuurlijk recht tegen de draad in gaan en worden onze jarenlange ideeën en kunde over voedsel abrupt aan de kant gezet. Onze ‘good old’ schijf van 5 word zonder pardon in twijfel getrokken en de kids van tegenwoordig worden naar school gestuurd met een bakje quinoa, en een powerfoodreepje. Aardappelen en brood zijn uit den boze , om over zuivel maar te zwijgen.

Ikzelf ben daar vrij nuchter in. Ik verdiep me graag als het om voedsel gaat, maar zodra je op Google over eten gaat zoeken kun je beter je laptopje weer dicht klappen. Wat in het ene artikel de hemel in geprezen wordt, gaat in het andere artikel net zo hard weer onderuit. En waar baseert men dat op?

Schijf van 5

Het Voedingscentrum is in Nederland de autoriteit die de consumenten van informatie voorziet over voeding. De schijf van 5 is bijvoorbeeld gefundeerd op richtlijnen die de Gezondheidsraad uitgeeft. Aangezien de Gezondheidsraad 4 november dit jaar die nieuwe richtlijnen heeft uitgegeven, zal de schijf van 5 aangepast gaan worden. Was de huidige versie dan niet goed of misschien achterhaald? Het Voedingscentrum geeft aan dat er geen grote veranderingen zullen plaats vinden. Uiteraard zullen de nieuwe richtlijnen, die op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd zijn, wel zorgen voor wat aanpassingen maar de basis zal hetzelfde blijven. De intentie van de schijf van 5 was en is nog steeds om consumenten elke dag uit elke schijf te laten eten. Zo blijf je gevarieerd eten en krijg je alle voedingsstoffen binnen die je lichaam nodig heeft. En toch blijven er mensen die deze manier van eten verafschuwen.

Gezond of niet?

Ikzelf denk dat gevarieerd en gematigd eten de beste manier is om gezond te blijven. Maar goed, ik ben geen deskundige en op internet wordt je ook niet veel wijzer dus denk ik dat wanneer je je ergens goed bij voelt, je dit zeker niet moet laten. Natuurlijk weet iedereen dat alcohol, suiker en ongezonde vetten slecht voor je is, maar moet je dit dan helemaal mijden? Balans is hierin het sleutelwoord. Ik denk dat je best af en toe over de scheef kunt gaan, want dat hoort nu eenmaal bij het leven. Aangezien in de huidige maatschappij ongezond eten makkelijk te krijgen is en je voor gezond eten dieper in de buidel moet tasten, is de kans groter dat je vaker ongezond eet. De huidige voedselindustrie heeft nu eenmaal de focus verkeerd liggen en spitst zich voornamelijk op het zo snel en goedkoop mogelijk produceren van voedsel. Wil je terug naar de basis, betaal je meer doordat er vaak meer handwerk verricht moet worden om hetzelfde product in het schap te krijgen. Maar ook daar moet je weer oppassen, want voor je het weet plakken ze weer ergens “biologisch” of  “uit grootmoeders keuken” op zonder dat daar een bal van klopt.

Maar goed, zonder al te pessimistisch te worden,  we moeten er het beste van maken dus zou ik iedereen aanbevelen naar zijn of haar lichaam te luisteren. Ik heb zelf een poosje aan de verkeerde kant van de 100 KG grens gezeten. Ik voelde me niet lekker, was altijd moe en futloos.  Dit kwam uiteraard door onvoldoende lichaamsbeweging maar ook zeker door ongezonde voeding. Door bewust om te gaan met voeding en gevarieerd en met mate te eten voel ik me stukken beter. Eet ik dan nooit meer ongezond? Ik weet haast zeker dat sommige bloggende “fitties” ‘s avonds laat in het donker stiekem een zak chips wegwerken. Ik doe dat gewoon met de gordijntjes open en alle lampjes aan 😉 Voel ik me dan schuldig? Misschien een beetje, maar ik zou het daarom niet laten. Ik  probeer de verhouding 80-20 aan te houden, dus 80% gezond en 20% minder gezond. Ik voel me daar prima bij. De term “zondigen” gebruik ik nooit. Is er iemand jarig op de zaak en staat de Limburgse vlaai je aan te loeren? Neem gewoon een stukje, maar compenseer het weer met het biertje dat je normaal gesproken elke woensdag avond neemt.

Dan komen we toch weer bij de vraag, wat is dan gezond en wat niet? Zoals je misschien wel zag aan komen houd ik me aan de “Schijf van 5”. Klassiek maar doeltreffend. Ik probeer dagelijks mijn portie groente, fruit, zuivel, vlees, vis en vetten binnen te krijgen. Dit probeer ik dan zo gevarieerd mogelijk te doen. Als ik in de keuken sta probeer ik zo veel mogelijk pure producten te gebruiken en zo min mogelijk uit kant en klare zakjes. In mijn recepten gebruik ik ook wel eens minder gezonde dingen, maar houd het wel beperkt. Ik kijk altijd wel even vlug op de verpakking of er niet al te veel suiker in een product zit, maar helemaal suiker-clean leven is mij een stapje te ver. Het moet wel leuk blijven. Kritisch zijn is prima, maar je moet ook een beetje van het leven(lees:lekker eten) genieten 😉 Op je gezondheid!

Vergeet niet te delen! :

You may also like...