Fish Potato Run 2015

Elke 2e zaterdag in september start vanaf de haven van Urk de Fish Potato Run en loopt via  Tollebeek tot aan Emmeloord. Dit jaar voor de 25e keer, en tevens mijn 1e keer. Spannen, want 12,88 KM loop je niet zomaar. Daar moet je wel even voor trainen, zeker voor beginnend loper als ikzelf.fishpotatorun

Daarom heb ik me laatst opgegeven voor de INTERSPORT BOOMSMA Fish Potato Run clinic. Via deze clinic wordt je in 14 weken klaargestoomd voor de FPR. Vorige week was de kick-off bij Intersport Boomsma en konden de lopers kennismaken met elkaar en de trainers, vragen stellen en kleding shoppen.

163

Warming up tijdens eerste training

Afgelopen dinsdag was de eerste training op de baan bij AVNOP in Emmeloord. Deze training bestond uit een warming-up, de coopertest 12′, en de cooling down. De coopertest is een test om je een indicatie te geven van je huidige conditie. Gedurende 12 minuten loop je zoveel mogelijk rondjes op de baan(400m) Aan de hand van een schema kun je later aflezen in welke zone je je bevindt. Op deze manier werd de groep van ongeveer 50 personen opgesplitst in 2 groepen.

Ik liep 2450 meter, en volgens het schema is mijn conditie “goed”. Het trainingsschema is opgedeeld in beginnende lopers en gevorderden. Beide categorieën bevatten interval, herstel en duurtrainingen. 1 training doe je op de baan of in het bos bij AVNOP, de andere 2 doe je in je eigen omgeving. Het schema is bedoeld als richtlijn en dus geen verplichting. Omdat deze week de windmolenloop ook op het programma stond, heb ik 1 training geschrapt. Dus liep ik gisteren een heerlijke hersteltraining van 6 KM. Volgens het schema moest dat op tempo A0 (staat voor Aeroob 0). Dit is bedoeld als hersteltraining is het is de bedoeling dat je tijdens de training nog gemakkelijk kunt praten. Je kunt ook je hartslag als indicatie nemen, deze bereken je als volgt : 220-leeftijd-50. In mijn geval, 144 slagen per minuut.

Nu heb ik laatst een prachtige Garmin Forerunner 610 aangeschaft, inclusief hartslag meter. De hartslagmeter had ik nog nooit gebruikt, dus kon ik deze gisteren mooi uitproberen. Via Garmin Connect heb ik de workout ingeschoten zodat je tijdens de training mooi de nog te lopen afstand, hartslag en tempo kunt aflezen. Wat voor mij wennen was, wat het tempo. Wanneer je hartslag niet hoger is dan 144 en je kunt nog makkelijk praten (dus niet hijgen) moet je jezelf constant inhouden. Wanneer ik normaliter train, gaat dit zo’n beetje op wedstrijd niveau. Niet meer doen dus 😉

165

Wanneer je rustig loopt, kan de fotograaf je ook beter vastleggen 😉 Win-win toch?

Al met al begin ik steeds meer te leren over verschillende trainingsvormen en ik verwacht verderop in de clinic hier nog dieper in te duiken. Een quote van 1 van de trainers : “kunnen trainen is altijd vooruitgaan, een blessure is stilstand“. Ik heb het zelf wel gemerkt. Je staat zomaar een week of 2 aan de kant als je jezelf te buiten gaat.

Dat brengt me tenslotte nog bij de windmolenloop van deze week. Deze keer ben ik bewust rustig gestart zodat ik later eventueel nog kon versnellen. Omdat het achter de dijk ongeveer 50 graden was 😉 , heb ik rustig uitgelopen. Het scheelde maar 2 minuten met mijn vorige tijd. Toen ging ik helemaal kapot en was het zelfs minder warm! Het verschil tussen kapot gaan en lachend uitlopen is dus fysiek heel groot maar komt dus niet altijd uit in je finishtijd. Bij mij tenminste niet! Prettige week gewenst!

 

PS. de Fish Potato Run kan in verschillende vormen gelopen worden. Je kunt namelijk ook in Tollebeek starten en dus de halve lopen. Alle afstanden vind je hier.

Vergeet niet te delen! :

You may also like...