Rennen met Evy

Wie kent haar niet? De goedlachse Belg die iedereen van de bank helpt? Ik heb het over Evy Gruyaert. Ongeveer een jaar geleden maakte ik kennis met haar. Althans, met haar schema. Van 0-5 KM in 10 weken. Pfffff, ik? 5 K? Alleen door de gedachte raakte ik al buiten adem.

Maar ik ben er aan begonnen. De eerste les duurde maar 20 minuten. En wat ging het goed. Tuurlijk was het pittig. Ik had in geen jaren meer actief aan sport gedaan. 3 keer per week trainen, daarvoor moet wel een knopje om in je hoofd, dat geef ik toe. Maar het gaat stap voor stap. Evy vertelt je allerlei feitjes over trainen, voeding, herstel en je loophouding. Ze checkt af en toe of je nog op het juiste tempo loopt en motiveert voortdurend.

Je wordt voortdurend ingehaald door andere lopers, mensen kijken je vreemd aan als je uit het niets stopt met rennen. Want zo gaat dat. Stukje lopen, stukje wandelen (op adem komen). Daar moet je je niets van aantrekken. Die zijn ook beginnend hardloper geweest en weten van de hoed en de rand.

Elke week een stapje meer. Langere periodes lopen, korter op adem komen. Voor ik wist liep ik mijn eerste 5 K. In ruim 30 minuten. Was ik best wel trots op. Intussen vlogen de kilootjes er ook nog af waardoor het lopen steeds beter ging. Ik ben een tijdje blijven hangen op deze afstand en bouwde zo een goede basisconditie op. Ik deed mee aan mijn eerste wedstrijd. Moet je daar goed voor zijn? Welnee. Als je maar uitloopt.

Ik begon aan het 5-10 KM schema. Dit schema was anders opgebouwd. Ik deed elke week een duurloop, een herstelloop en een interval. De duurloop en interval intensiveerden elke week, de hersteltraining bleef 30 minuten joggen. Dat was andere koek. Ik moest nu versnellen en langere afstanden lopen. Maar het ging net zo goed als in het eerste schema. Doordat je langzaam opbouwt, gaat het vanzelf. En was ik niet klaar voor de volgende stap, dan deed ik de week nog een keer overnieuw. Ik heb me niet 1 keer moeten dwingen om mijn loopschoenen aan te trekken, weer of geen weer. Ik wisselde 1 trainingsdag in voor Crossfit (www.uctemmeloord.nl) Bij UCT is elke dag legday, dus het ging aanmerkelijk beter. Mijn eerste 10 K liep ik in 55 minuten.

Nu ben ik lekker aan het freewheelen, doe af en toe mee met een wedstrijd en train variabel. Doel? Niet echt. Ben ik een snelle, perfecte loper? Nee, maar ik ben wel gemotiveerd 😉 Thanks Evy!

Wil je ook beginnen met hardlopen ? Deze tijd van het jaar is prima om te beginnen. Het is nier meer zo koud en blijft langer licht. Ideaal!

Het 0-5 schema van Evy is hier te downloaden. De bijbehorende MP3 bestanden vind je hier. Succes!

 

 

Vergeet niet te delen! :

You may also like...